donderdag 9 december 2010

Spitsalarm

Toen wij in juli 2005 een tweede kindje kregen, hebben wij de term spitsuur uitgevonden. De ochtendspits was het uurtje tussen opstaan en de deur uit gaan op weg naar de crèche/werk en de avondspits was de periode tussen avondeten en de kindjes naar bed brengen. Met kindje nummer drie erbij is de term spitsuur soms bijna een eufemisme geworden, man wat kan het soms druk zijn. Zeker als er her en der wat afspraken staan is het soms rennen en vliegen van 's ochtends half 7 tot 's avonds 8 en dan nog niet klaar zijn met de dingen. Laat staan tijd voor jezelf! Net als bij het echte verkeer is de spits bij ons ook toegenomen.

Op werk loopt het nu de spuigaten uit, zo druk is het. Er zijn dagen bij dat ik het echt even allemaal niet meer goed zie komen. Ik weet ook nu al zeker dat ik sommige deadlines niet ga halen. Maar ja, die externe presentatie moet toch gehouden worden. Dat wordt dus een slechte presentatie. Bah, het is mijn eer te na, maar gek veel meer tijd dan in de nachtelijke uurtjes erover nadenken heb ik niet. Volgende week heb ik pas tijd om wat sheets in elkaar te flanzen. Ik had deze week een dagje ingeruimd om noodzakelijke klusjes te doen, toen het secretariaat belde: of ik de plaatsvervangend directeur wilde vervangen in een vergadering. "Ja maar, ik heb geen tijd, ik kan dat toch niet, ik heb wel de inhoud, maar geen mandaat!" Puntje bij paaltje zat ik daar uiteraard toch (nee zeggen was geen optie) en liggen de klusjes nog steeds ongedaan te wachten op Sint Juttemus.

Toen zag ik gisteren dat het ANWB de term "spitsalarm" gebruikte. Ik vond hem wel toepasselijk. Ik kom tegenwoordig zo moe thuis, dat ik op weg naar huis voor mezelf vaak ook een spitsalarm afgeef.

Enfin, ik had daar gisteren een tranentrekkend klaagverhaal over geschreven. Over hoe zielig ik ben en hoe naar het is en hoe vreselijk het deze weken allemaal is. Maar toen ik eenmaal op bed lag bedacht ik me allemaal andere dingen. Nou ja, niet anders, maar dingen die ook waar zijn. Ik ben uit bed gestapt, ik ben naar beneden gegaan en ik heb het logje gewist. Volslagen tevreden maar logloos kroop ik weer in bed en warmde mijn ijsklompjes van voeten aan de Bevelvoerder.

Want. We gaan volgende week bowlen met het team van de Spelmaker (ik maak het voor mezelf ook veel te druk door het te organiseren, af en toe ben ik ook gewoon een uilskuiken). Een middagje lol: de kinderen gaan bowlen, de ouders gaan borrelen. Broertjes en zusjes mogen ook meebowlen.

Want. Over bijna twee weken gaan we heerlijk naar Zwitserland. Een weekje in de sneeuw spelen en genieten van elkaar en met elkaar. Zomaar, omdat een heel lief iemand het aanbood. Ik krijg bijna elke dag een mailtje van haar waaruit blijkt hoe absurd wij in de watten gelegd gaan worden aldaar. Ik plof bijna van de voorpret.

Want. Ik kreeg een fantastisch kado uit de Joe Es Of Ee. Mijn Secret Cisca pakje arriveerde en ik eet mijn hooggehakte pump op als Cisca herself mijn Secret Santa niet was! Ware het niet dat het adres niet klopt maar kniesoor die daar op let. Er bleven maar dingetjes uit het pakket komen: het een nog kersteriger en leuker dan het ander. Het leukste was het paar sokken, daar ben ik helemaal fliefd op. En ze ruiken naar lavendel. Ook dat nog. Hierbij een fotootje, want dat moet van de voorwaarden van Secret Cisca (dacht ik, toch?)

Image Hosted by ImageShack.us

Want. Omdat wij op tweede kerstdag gaan rijden richting de sneeuw, is er weinig tijd voor een kerstboom. En in een week afwezigheid kunnen de vier poezenbeesten heul veul slopen. Vorig jaar hadden we de grote boom staan tot aan het plafond, dit jaar besloot ik een boompje te kopen en een andere kleur versiering. Zo leuk: ik heb nog nooit een rode boom gehad, ik ben er helemaal happy de peppie mee. Rood met witte stippen! De boom is helemaal Rapunzel.

Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

Want. De schoolfoto van dit jaar is zo goed gelukt. De spelmaker is mooi. Wijzemans lacht bijna heel spontaan, bijna, maar sowieso duizend maal spontaner dan op de foto van vorig jaar. En Draakje heeft zijn ultieme drakerige blik in zijn ogen: "geef me 10 seconden en ik ik zorg voor een hilarische 'total mayhem' en dan wordt er geen foto meer genomen"

Image Hosted by ImageShack.us

Om mijn hervonden positivo-houding te belonen kwam vamdaag een van mijn externe partners volslagen onverwachts met een kadootje voor me: een voodoo-poppetje mèt speldjes. Dat poppetje staat symbool voor een andere externe partner die onze plaaggeest is. Er zit al een speldje in zijn oog en in zijn ballen. Het haalde direct het scherpe van de moeizame relatie en onderhandelingen: er kon weer gelachen worden!

Toen riep mijn baas mij en mijn twee andere directe collega's voor een ingelaste vergadering. Ja maar ik heb geen tijd! Er werden wat dingen besproken en toen kregen we complimenten over onze reputatie dat wij goed samenwerken, dingen goed doen en daarbij (waarschijnlijk vanwege onze reputatie) altijd de klussen krijgen die met stoom en kokend water af moeten en de pijndossiers met lijken in kasten en we ronden het altijd goed af en binnen de tijd. En ook al was het ongepast om twee jaar op rij een gratificatie te krijgen, voor ons wilden ze een uitzondering maken.

18 opmerkingen:

  1. Kijk, die gratificatie is dus mooi binnen. Volgens mij heb je hem dubbel en dwars verdiend!
    Tja spitsuur is niet tof en af en toe zwaar afzien. Maar ja, het hoort er bij en als je zelf 's avonds naar bed gaat en je ziet je kindjes lekker in hun bedje liggen dan is dat ook weer allemaal vergeten (tot 7 uur 's ochtends natuurlijk).
    Enne: je hebt gelijk: er zijn zoveel 'wanten' om dankbaar voor te zijn. Voor het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gratificatie is leuk, positivisme is leuk, maar voodoo en lekker de boze geesten uitlachen is nog het allerlekkerste om weer blij en uitgestresst te raken toch?!

    Foto is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toaske heeft gelijk, als ze eigenlijk allemaal in bed liggen is het zoooo vredig! 's Ochtends kan ik veel hebben, ook een druk spitsuur met drie kinderen en logistiek gedoe. Het is het spitsuur einde middag, vlak voor het avondeten waar ik zelf altijd het meest moeite mee heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eindelijk, niet eigenlijk. (Laatste berichtje van mij vandaag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dat ook: dan liggen ze eindelijk op bed en ga je kijken en ziet het er zo zoet uit....dan snao je bijna niet dat je eerder die dag het geduld niet kon opbrengen....bijna dan he....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja, @Toaske over die gratificatie: it's the thought that counds....we kunnen er de gasrekening van deze winter niet van betalen, grinnik. Maar we gaan er wel van uit eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoera! centjes om uit te geven in Zwitserland... en ja alles voor en tussen en na Zwitserland/gratificatie heb ik uiteraard ook gelezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een gratificatie is maar geld, maar toch is het ook een blijk van waardering die iedereen graag heeft! Jij werkt je een slag in de rondte en daarbij zorg je prima voor je man en 3 zonen. Ik zeg: superwoman! Liefs en een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi logje! Lekker positief. En die gratificatie is heel erg verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een omslag begrijp ik?
    Van klagen naar heel positief!
    Lekker! Vasthouden maar!
    Mooie foto ook van de jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke schoolfoto!! En een gratificatie!! Lekker zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De term spitsuur is ook hier welbekend, de term spitsalarm is ook heel begrijpelijk. Onbegrijpelijk vind ik (gisteren op het nieuws gezien) dat de gewone verkeersinformatie-dienst zo moeilijk doet over die term spitsalarm.

    Gelukkig dat je je negativo-log hebt verwijderd. Tel je zegen-en-en-en-ingen, heet dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou meis...en dat allemaal in 1 dag???..
    De kids zijn om op te vreten...
    Lekker positief blijven, met af entoe een klein dipje, dat mag hoor...
    Lekker, een bonus...jippie...
    Gegroet, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk logje. Want inderdaad: je kunt GEK worden overal van, maar man, wat zijn er ook veel mooie dingen! You Go Girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die pluim is natuurlijk ook al heerlijk. Goed van je om te kijken naar het halVOLLE glas!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wow! die gratificatie gaat waarschijnlijk niet eens om het geld, maar alleen al om het gebaar. goed!
    en af en toe mag je gewoon best klagen, want het is ook allemaal druk (en zeker nu, met kerst/sinterklaas en voor jullie nog verjaardagen). ff stoom afblazen en dan weer doorgaan is best lekker af en toe

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De foto van de mannen is geweldig! En een gratificatie zou hier ook wel welkom zijn, zou ik die niet kunnen krijgen voor het baren van weer zo'n mooi kind? Ik bedoel, er zijn ook collega;s die oprecht hele lelijke kindjes hebben gekregen.. ;-0

    En het spitsuur is druk ja, en dan ben ik nog niet eens aan 't werk.. help?!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Pfff... dan denk ik dat ik t soms druk heb. Maar met 3 kids en zo'n drukke baan..

    BeantwoordenVerwijderen