maandag 6 december 2010

Gouden bergen en dat wat echt telt

Wij hebben het goed, op financieel-technisch vlak. De Bevelvoerder en ik verdienen allebei goed, laat staan hoe ons dubbele inkomen eruit ziet. We werken er keihard voor, heus wel. Maar ik ken mensen die in mijn ogen net zo hard werken (zo niet harder) en minder mee naar huis nemen. Kortom: wij verdienen goed. Er kan veel in Casa Rapunzel en er mag veel. Gewoon, omdat we het ruim hebben. Ik stel maar één voorwaarde: wees je bewust van het feit dat we het goed hebben, wees je bewust dat je niks te klagen hebt. Althans, niet op dat vlak. Dat mama zo vaak moet werken en er zo vaak niet is, is wel klagenswaardig.

Ik verwen de Musketiers. Ze krijgen veel. Als ik om me heen kijk, zijn wij minder streng dan menig ouder in onze omgeving. Er is echter iets dat ik absoluut niet duld, en dat is klagen. De Musketiers kennen hun ouders. Als het gaat om kado's is er geen huisregel. Heus, we doen niet belachelijk en er komen geen Nintendo DS'en als schoenkado, bij wijze van spreken, maar mijn moederhart en papa's vaderhart gunnen de koters erg veel. Maar...(there's always a "but")..."du moment" ze beginnen te klagen dat het niet goed genoeg is, of te weinig is, stopt alles. Wij zijn allergisch voor klagen en dreinen. Als we ergens consequent in zijn, is het dat.

Enfin, tot zover de inleiding. Nu naar het punt van dit verhaal. De Spelmaker is eind deze maand jarig en hij wil een Groot Kado. En met Groot bedoel ik GROOT. Wij zijn akkoord, mits hij alle liquide middelen die hij voor zijn verjaardag krijgt, ook investeert in dat Grote Kado. Daar ging de Spelmaker op zijn beurt weer mee akkoord. En toen de Goedheiligman naar Nederland dreigde te komen, zei de Spelmaker dat hij dit jaar geen grote kado's hoefde voor Sinterklaas...mocht hij dan iets van het geld dat hij voor zijn verjaardag gaat krijgen zelf houden? Slim onderhandeld, vonden wij, maar ook above and beyond the call of responsibility voor een mannetje dat nog 9 moet worden, vinden wij.

De Bevelvoerder keek mij diep in mijn blauwe ogen en ik keek hem diep in zijn bruine ogen en wij kozen ons standaard pad: "Is goed jongen, die deal staat." Uiteraard kreeg hij toch de grote kado's en uiteraard hoeft hij niet alle liquide middelen in te leveren voor zijn verjaardag. Wij hebben het ruim en de morele kompas van de Spelmaker staat perfect naar het Noorden.

Zo is de Spelmaker ondertussen bezig met het voorbereiden van zijn eerste spreekbeurt ooit. Die gaat niet over voetbal en niet over honden of cavia's zoals de rest van zijn klasgenoten. De spreekbeurt gaat over WOII (Ik: eeeeeh, weet je het wel zeker jongen? Hij: ja!) Hij heeft de inhoud van zijn presentatie mij gedicteerd om zelf powerpoint onder de knie te krijgen; de inhoud kwam van hem. Nu maakt hij de spreekbeurt zelf af: hij snapt powerpoint nu wel. Oh ja...Het Dagboek van Anne Frank wil hij ook voor zijn verjaardag.

Jongen, die Play Station 3 is voor jou en je hoeft geen rooie cent bij te betalen. Al die extra centjes mag je uitgeven aan spelletjes.

Image Hosted by ImageShack.us

24 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk joch is die Spelmaker van jullie. Hij doet zijn naam eer aan. Hij weet van de knikkers en het spel. Doet 'ie ook graag racespellen? Dan weet ik nog wel iemand (34) die gisteren een of ander Ferrarispel zat te doen en een geduchte opponent zoekt... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbare instelling voor de opvoeding. :-) En terecht dat je trots bent. Stoer jong! Ben benieuwd hoe zijn spreekbeurt wordt ontvangen! Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we dat hier straks wel terug kunnen lezen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met recht een trots logje. Ik ben ook onder de indruk.
    En wat dat opvoedingspuntje: zo gaat het bij ons ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Financieel: leuk joh. Maar zo ruim in je trots zitten. En way beyond terecht. Wat een superjoch! Trots zijn doet dan zelfs een beetje pijn. Geniet er van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn. Dat doen jullie geweldig. Vind ik. En: Playstation hebben we hier ook maar dan nog PS2.Ook met "jongensspelletjes" en niet alleen SingStar;))

    Mooi thema, moeilijk....zo echt Spelmaker hè. Heeft ie niet van jou want jij hebt het nog!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heftig onderwerp voor zo'n klein mannetje. Wij hadden hier gewoon 'paarden' en 'praktijkondersteuner', haha!

    Wbt de kado's... tsja: daar heb ik een heel andere mening over. Maar iedereen doet het op zijn/haar manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. :-) iedereen doet de kadootjes op zijn/haar beste inzicht,en waarom zou je ook niet genieten( met je musketiers) van het geld dat je met het zwoegen verdient??( genieten hoort er echt bij hoor als je ook hard werkt)
    mooie onderwerp voor een spreekbeurt, ik ben heel benieuwd wat de klasgenootjes ervan vinden .
    Oh en ik ben blij dat je wel weer doorgaat met bloggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi trots logje, en inderdaad zoals velen al hebben gezegd: volkomen terecht dat je zo trots bent. Ik ben het ook helemaal met je eens dat verwennen mag, mits je de waarde van geld kent en dat je dankbaar bent voor wat je hebt. Is niet voor ieder kind weggelegd maar voor die drie van jou zeker wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je wat ik zo knap vind?
    Dat je het gewoon zegt; wij hebben het goed, dus ja wij verwennen onze jongens lekker als wij dat willen.
    Ik bedoel, wij als Nederlanders (wij dan weer niet) zouden dat normaal niet zomaar in het openbaar vertellen. Daar moet je vooral niet over 'opscheppen'. Nou, jullie werken en hard voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sta versteld, onze mr. Bean (ja ik wil ook wat verzinnen om de gebruikelijke term voor de eerstgeborene te vermijden) hield zijn eerste spreekbeurt, samen met z'n beste vriend, ook over WOII. En geen idee waar dat vandaan kwam. Het was de eerste spreekbeurt van de klas, en het is mede goed gevallen omdat de meeste kinderen niets van het onderwerp af weten. Knap hoor.

    Je hebt gelijk dat je de kinderen verwent zolang jullie het kunnen. En de voorwaarde die eraan gesteld wordt, vind ik perfect. Mijn angst bij verwennerij is dat de kinderen het vanzelfsprekend gaan vinden en gaan beschouwen als iets waar ze recht op hebben. Zo te horen heeft je Spelmaker het perfect begrepen.

    O ja, voor het geval je het je afvraagt, voor onze tweest-geborene heb ik de naam Clouseau bedacht. Mr. Bean begrijp je als je hem in z'n zwembroekje over het strand ziet rennen, en Clouseau is vanwege het veel gebruikte woordje 'meuuuutor' ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Off-topic: ik heb inderdaad weer een blog, maar daar heb (tot nu toe tenminste) alleen blogs op staan over de knutsels die ik heb gemaakt. De 'gewone' blogs heb ik op hyves.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder vertelde over een kind dat een Wii in zijn schoen vond. Nou, sorry, dat vind ik dus niet normaal. Verwennen, daar is niets mis mee, als het maar geen verwende kinderen worden. En daar zorgen jullie ongetwijfeld wel voor.
    Wij zijn ook niet echt flauw, al wordt er niet heel veel buitensporigs gekocht (behalve die fiets dan) en als er iets nodig is, dan krijgen ze het. Oudste kreeg vorige week voor het misdienen een iris-cheque en die kreeg ik van haar. Dat vond ik wel heel erg lief.
    Volgens mij lijken die spelverdeler en mijn oudste erg op elkaar. Allebei heerlijke kinderen!
    Off topic: wil je me nog even terugmailen? Ik wil heel graag je verjaardatum weten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je er weer bent in blogland;)

    Eerlijk stukje, leuk!

    Ik moest toch even googlen wat dat kost... hahaha. Hier nog geen playstation 3 leeftijd. Twee spelletjes wel voor een ouwetje 2. Doet ie nauwelijks. En ik heb iets tegen computerspelletjes. Manlief krijgt zijn gerief ook niet daarin. Maar we hebben waarschijnlijk echt minder dan jullie. Maar het is je gegund hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. helemaal gelijk en lekker toch als er genoeg binnen komt.
    Maar ben het met je eens zie ook regelmatig mensen loeihard werken en toch de eindjes aan elkaar moeten knopen, triest altijd.
    Off topic in afzender onder je reactie stond verkeerde site je had een s ipv een z gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Spreekbeurt en zelf powerpoint?
    Knap hoor!
    Ik wil er nog altijd verder mee aan de gang. Een stagiaire heeft het ons (leerkrachten) ook uitgelegd, nadat zij het aan de leerlingen had geleerd. Er waren dus leerlingen die met powerpoint konden werken, en hun leerkrachten die dat niet konden.

    En wat een energie heb jij gestoken in alle veranderingen!
    Ik ben blij dat ik weer met je kan bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goede morgen Punzel (zo sta je niet onder de R )
    ik kort je maar wat af dus.
    Knap van spelverdeler , zo'n spreekbeurt. Ja dat powerpoint moeten die ukjes tegenwoordig allemaal op school doen met een spreekbeurt, kleinzoon ook. Ze hebben tegenwoordig al digitale schoolborden, ik hoef gelukkig niet meer naar school toe. Wij leerden op het bord met krijtje en bordenwisser, moesten oefenen op ons schoonschrift enz. Tijden veranderen gelukkig, maar ik hou mijn hart vast als er eens een lange stroomstoring komt. Dan ligt het leven dus echt stil. Op mijn werk niet want wij draaien op de accu's :)
    Ik wens je een fijne dag toe

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi geschreven, het is ook maar welke keuze je maakt....veel werken, minder tijd voor de kids, maar meer geld uit te geven, of minder werken, meer tijd voor de kids en minder uit te geven. Wij hebben gekozen voor het laatste, jullie voor het eerste. Je hoeft je dus niet verontschuldigen......het is jullie keuze en daar hoort bij dat er op materieel gebied meer kan. Geniet er maar van.....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als je hard werkt en goed verdient, dan is dat altijd terecht. Dat er andere hardwerkende mensen zijn die minder verdienen is waar, maar daar kan ik niets aan veranderen. Dus kan ik het ook niet mijn probleem maken.
    Als je maar altijd de waarde van het geld en van het verdienen dan dat geld blijft zien.

    En offtopic, ik denk wel dat wij een echte boom gaan kopen. Voor het eerst echt Kerst vieren in ons Leidse huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jouw opvoeding is de mijne.... en andersom blijkbaar! Goed gedaan, Punzeltje... ;-) (wat moet ik nu toch voor koosnaam verzinnen voor je... *zucht*)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Idem...allen kreeg Zoonlief, ook 9, toch niet zijn gewilde laptop...ook al had hij al een deal met de Sint gemaakt.
    Maar meer uit opvoedkundig oogpunt hoor...
    Spreekbeurt, met ppoint?? Know it, been there, done it...samen met 9 jarige..
    Ik heb nog een conmplet presentatie van D-Day liggen...iets voor hem???
    Dag Rapunzel, de groeten aan de musketiers..
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen