woensdag 15 december 2010

Over niet in kouwe kleren gaan zitten en zennn Rapunzeltje over juffen, zennnn....

Maandag mocht ik naar Wijzemans toe toen hij nog lang niet bij was. De tube zat nog in zijn mond. De arts vertelde me dat ze meer had moeten snijden dan ze had ingeschat en dat het allemaal nog zo verkleefd had gezeten dat het complete gebied één grote wond was, in plaats van alleen maar een randje. We moesten rekenen op behoorlijk wat pijn.

Enkele minuten later begon het proces van bijkomen. Hij was er zelf niet bewust bij, maar kokhalzend de tube uitspugend, huilde hij dat hij naar huis wilde. En toen hij viel weer weg. Wakker wordend ging hij huilen; hij wilde naar huis. Eenmaal echt wakker was hij doodongelukkig: hij wilde naar huis. En toen voor het echie. Ik keek de verpleegkundige smekend aan, maar ze gaf aan dat hij niet eens op zijn benen kon staan; zo mocht hij echt niet weg. De arts was onbereikbaar. Iets met prostaatoperaties, of zo.

Twintig minuten later echter, was ze om. Moeten blijven was dan wel het protocol, maar in dit geval was het absoluut niet in het belang van het kind. Ik overtuigde haar dat ik hem van de hoofduitgang die 50 meter heus wel getild kreeg naar de auto. Het kind was utterly miserable en moest naar huis. Ik kreeg van Wijzemans toestemming hem alleen te laten om een rolstoel van ver weg te halen. Dat was voor mij het ultieme teken aan de wand: het kind moet hier weg en moet naar huis.

Het is een ingreep van niks, heus. Maar wel als je vijf jaar oud bent. En dus ook als je de mama van dat vijf jaar oude drommeltje bent. En Wijzemans ervaarde het op zijn wijze...Ik heb maandag twee jaar van mijn leven ingeleverd, ik zweer het.

Het herstel gaat met horten en stoten. We zijn aan huis gebonden. Het feit dat de school allerlei "ouders-doe-mee-en-kom-vooral-naar-school"-activiteiten heeft als ochtend-zing-evenementen en kerstdiners maakt het er allemaal logistiek gezien niet eenvoudiger op.

Morgenavond is het kerstdiner van de school en elke ouder mag wat klaarmaken. Gisteren hebben wij de Spelmaker de opdracht gegeven de juf te melden die 30 mini-slavinkjes die we hadden toegezegd van de lijst te schrappen. De boodschap: het lukt niet met Wijzemans en het herstel. (Rapunzel is alleen die dag en ze kan geen boodschappen halen en ze kan al helemaal niet 's avonds de vleesjes wegbrengen.)  De Spelmaker kwam terug met de boodschap van de juf dat ze ERG teleurgesteld was: het hoefden er geen 30 te zijn, maar één of twee kon toch wel?

Zennnnnnn, Rapunzel...zennnnnnn

Geopereerd broertje...het gaat om aantallen? Jij.Snapt.Het.Niet? Hoe hadden we zo dom kunnen wezen, he? Rapunzeltje voelde een enorme woede opborrelen. Daarbij...sinds het onderbroek-gym-incident heeft de juf van de Spelmaker geen enkel potje meer dat ze bij me kan breken. Sterker nog: ze staat serieus bij mij in de min en ze zal oprechte pluspunten moeten scoren voordat ik haar überhaupt het voordeel van enige twijfel wil gunnen. Minpunten als deze vallen bij mij direct in de paarse zone.

Rapunzeltje had daarbij soort van "stress" gehad op maandag, heeft haar huilbui van maandag nog steeds niet uitgehuild, heeft in drie nachten opgeteld slechts 11 uur geslapen EN heeft niet kunnen hardlopen van de vermoeidheid. Let me tell ya: dat is niet goed voor het humeur van Rapunzel. Rapunzel was het liefst ontploft. Maar....het welzijn van Spelmaker is ook in het geding, dus ontploffen was wellicht niet direct de beste optie.

Ik weet niet waar ik het vandaan heb geschraapt, maar ik heb een enorm beleefd en rationeel briefje geschreven. De drift spoot tijdens het schrijven uit mijn tenen. Het briefje ging sec over de logistieke problemen die wij ervaren en dat ik zelfs nog een probleem zie in het aanwezig zijn van Spelmaker bij het diner: hij zal alleen in het donker van en naar school moeten lopen? Ik vind dat eng! Ik eindigde het briefje met het verzoek of ze in het vervolg haar mening over ons vooral naar ons en niet naar hem moet ventileren, want hij is bang dat hij straf krijgt. Ik heb het woord ventileren uiteraard niet gebruikt, maar ze moet "haar ding" vooral naar mij uiten. Ze heeft mijn mobiele telefoonnummer y'all.

De Spelmaker las de brief en ging helemaal akkoord. Maar Rapunzel heeft nog last van loslopende driftbuien en woede en onvewerkt leed. Ze wil het liefst iemand slaan. Vrijwilliger, iemand?

23 opmerkingen:

  1. Ach arm manneke, ik hoop dat hij gauw wat opknapt!! En de rest gewoon van je af laten glijden meid, je hebt wel wat anders aan je hoofd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom maar op.......Ik bied me aan.....
    Ik zit zelf nog met boosheid tegen teamleider van middelste, die ik nog niet tegen de persoon heb kunnen uiten. Ik snap helemaal hoe je je voelt. hoe voet bij stuk wijffie....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Euh, nou, eh.. neem de juf maar, ik ben niet zo van het slaan (-;

    Maar wat een muts zeg. Kan me zo goed voorstellen dat je met de stoom uit je oren zo'n briefje schrijft. Een beetje begrip voor ouders maar vooral ook voor de kinderen is toch op zijn plaats denk ik, in haar beroep?

    Sterkte voor je middelste, zielig hoor. Ik tril ook alvast een beetje mee uit medelijden voor mijn mannetje die misschien binnenkort moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jemig, het valt dus gewoon heel erg tegen. Ik hoop dat over een paar dagen voor Wijzemans het ergste leed geleden is.
    Wat een geëmmer over die worstjes zeg. Tsss, en dat dan ook nog bij de Spelmaker neerleggen. Nee, dat hoort dus echt niet! Maar goed: slaan is ook niet de weg wel? Anders pak je maar een kussen of zo. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je na het meppen van Lina nog woede voelt mag je mij ook meppen!
    En mijn oma leerde ons vroeger dat je dan kladblokblaadjes (of telefoonboekpagina's) moest verproppen en keihard tegen de muur of deur moest gooien, dat kost bergen energie, vooral als je een eindje van de deur af moest zitten zoals wij moesten, je kreeg vanzelf de slappe lach.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha dat is een leuke tip met die telefoonboekpagina's! Onthouden.

    Verder: GRRR... Wat kunnen mensen toch hard zijn voor elkaar. Echt belachelijk, mevrouw is teleurgesteld? Waar is haar inlevingsvermogen?!
    Daar zou ik ook heel boos van worden, begrijp je volkomen.

    Sterkte met Wijzemans, hoop dat het gauw beter gaat met hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach meis, ik heb met je te doen hoor. En met je kind. Kan me je stress ook helemaal voorstellen. Soms komt ook alles tegelijk en dan nog zo'n opmerking van miss tactloos..
    Hoop dat jullie lekker slapen en morgen voel je je vást beter. Enne, mep maar lekker op je kussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja joh sla(vink) mij maar vrijdag!!!!

    Over die juf wil ik geen woorden meer vuil maken, anders ben je aan het schoonmaken tot na de kerst.

    Sterkte voor je jochie.....!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sterkte voor je mannetje en voor jou!
    En waarom zijn slavinken opeens belangrijker dan kerst en samenzijn en zorgen voor en gezin en pijn en liefde en een mamma en een zoon?????

    Ging kerst niet juist over een mamma en een zoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eh, nee dank u. Ik ben een waardeloze boksbal. Ik sla terug namelijk ;)

    Sterkte in huize Rapunzel! Enne: vrede op aarde he?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gedoe zeg! Sterkte voor jullie allemaal!

    Enne nee doe mij maar niet als boksbal!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stomme juf.

    Arm ventje, hoop dat hij snel opknapt.

    Eh, hier hetzelfde probleem, wanneer geslagen sla ik terug.
    proeflesje kickboxen iets voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben benieuwd of ze nog reageert.
    Alleen in donker naar huis??? No way....
    Slaan???? De juf natuurlijk.
    Dikke knuffels voor allemaal, en ga een opknapdutje doen, je kan nu toch geen worstjes braden...Zenn, weet je wel.
    Warme knuffels, aan allemaal.
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Punzeltje, ik had vroeger een stapeltje oude schoteltjes, waar geen kopjes meer van waren en kopjes zonder schotel. Als ik dan heel erg driftig was en dat natuurlijk niet op mijn bloedjes van kinderen wilde afreageren. Ging ik naar buiten, bij een betegeld stukje naast de garage en gooide dan keihard zo'n kopje of schoteltje aan diggelen, dat kon heerlijk opluchten (alleen moest je naderhand zelf wel de scherven opruimen natuurlijk, dat was minder plezant).
    Die onbenul van een juf denkt geloof ik niet eens aan de kinderen, tssssssss heeft ze er zelf geen? Dan maar beter er ook geen krijgen hoop ik.
    Sterkte voor je zieke kleine kerel, geef hem maar veel extra knuffels..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je mag mij gerust slaan hoor, zolang het virtueel blijft natuurlijk. Begriploze juffen heb je overal, en dat is nog niet eens zo erg. Zolang je maar de kans krijgt om het uit te leggen. En dat ze het dan wél snapt.
    En de Spelmaker in het donker alleen van en naar school? Dat zou ik ook te eng vinden. Die van ons is al heel lang 9 en als die van en naar club moet in de kerk die om de hoek en dan nog een hoek staat, laat ik hem zelfs niet alleen gaan. Zolang het niet hoeft.

    Trouwens, om logistieke redenen bied ik al nooit aan om warme hapjes op een bepaalde tijd op school af te leveren. Morgen hebben de kinderen op school een kerstmaaltijd ('s middags om 12 uur ;)) en ik heb een appeltaart beloofd. Dat gaat nog wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hopelijk voelt wijzemans zich al weer beter. En komt de spelmaker straks met opgeheven hoofd uit school!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De juf had het broefje gelezen en niks gezegd....tuthola.

    En de buurman brengt en haalt de Spelmaker van en naar het kerstdiner.

    Punzeltje is weer een beetje zennnnn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Na die juf zeg. Ik hoop dat ze bij het lezen van het briefje inziet dat ze echt niet handig heeft gereageerd.

    Bovendien. Op zo'n kerstdiner op school blijft uiteindelijk toch hartstikke veel over is mijn ervaring. Dus 2 of 30 of geen vinkjes, dat maakt echt niet zoveel uit toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet echt een tactische en empathische juf!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beterschap voor de herstellende kanjer.
    en
    In de kerstboom hangen stressballen.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zou ook laaiend geworden zijn, pfff had weeer heel wat bij te lezen bij je.
    Kwam omdat Rapunzeltje nog niet in de favo's stond, nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ahh met recht een aantal dagen die je niet in je koude kleren gaan zitten, en helemaal zo'n juf dan, dat kun je er nou net niet bijhebben!
    Fijn dat het met wijzemans inmiddels weer wat beter gaat, lijkt me heel naar als je kind onder het mes moet!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Pffff. Suffe juf.

    Ben toch wel blij dat ik me niet hoefde aan te bieden als 'slachtoffer'. Anders maar aan de 'armbandjes'? :-)

    Gelukkig is Wijzemans weer aan de beterende hand, maar kan me voorstellen dat het jou een paar jaar van je leven heeft gekost. Zo wil je je kind gewoon niet zien.

    Weltrusten alvast!

    BeantwoordenVerwijderen