dinsdag 24 mei 2011

Citroenstop

Spelmaker en ik zeiden hetzelfde op hetzelfde moment.

Spelmaker: Citroenstop!
Ik: Huh?
Spelmaker: Nee, je mag niet praten!
Ik: Huh?
Spelmaker: Ik zei als eerste citroenstop en nu mag jij niet praten tot iemand je naam zegt.
Ik: Huh?
Spelmaker: Ma-ham! Je mag niet praten!
Ik: ...

Inmiddels snap ik citroenstop. Nou ja, snappen: ik heb me bij het fenomeen neergelegd. Vroeger, toen ik de leeftijd van de Spelmaker had, en je zei iets tegelijkertijd met iemand, riepen we "eerst geknepen hout aangeraakt!" Degene die het eerste de ander had geknepen en als eerste hout had aangeraakt, had gewonnen. Ik weet eigenlijk niet eens wat je dan precies had gewonnen, maar je had in ieder geval van de ander gewonnen.

Wij waren sowieso wel van het knijpen. Een andere was namelijk "eerst geknepen groene eend!". Als je een groene 2CV zag moest je als eerste die ander zien te knijpen en dat keihard roepen.

Hmmm...nu ik er zo over nadenk is citroenstop niet eens zo heel raar.

28 opmerkingen:

  1. Hahaha grappig dit soort dingen, wij zeiden 'weer een Jood geboren en knepen elkaar' maar ik weet eigenlijk niet of er verder nog iets achter zat......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi grappig, hier zeggen ze citroentje ijskoningin. En wij zeiden vroeger, eerste knijp 3 uur geluk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij riepen in zo'n geval knijpie, en degene die het eerst de ander kneep had ook "gewonnen".
    Als je iemand had klemgepraat, of zoiets riep je "bok voor je, wreeeeeede bok, bok bok sik sik" als een soort van uitjouwen, je maakte er ook nog een soort sik gebaar bij je kin bij..Waarom, vraag het me niet.
    Dus inderdaad na dit voorbeeld is citroenstop nog niet zo gek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahahaha, schitterende voorbeelden ook! Waar haalden we het vandaan...wat is dat toch met dat knijpen, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je maar weet wat de ander bedoelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zeggen ze alleen citroen. Ik moest het ook uitgebreid uitgelegd krijgen want ik snapte er niets van. Van vroeger herinner ik me ook het knijpen bij een groene eend. Waarom alleen een groene eigenlijk? Het enige dat we erbij zeiden was dan: "Groene eend". We spraken ook wel eens af dat de één mocht knijpen bij een groene eend, de ander bij een rode, gele, witte enz.

    Off-topic: weet niet wat er mis gaat, maar ik kan niet meer reageren met mijn google account. Deze reactie is dus van Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier mogen ze elkaar slaan als je een geel DHL busje ziet. Wonderlijk, niet?gr.Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien is dat voor mij te lang geleden, het enige dat ik me herinner is 'prikkeldraad' dan wrong je bij iemand zijn/haar arm twee verschillende kanten op. Maar verder weet ik uit die tijd geen knijp spelletjes. Wel krom praten door bv elke medeklinker door een d te vervangen.
    Als mijn vader er stapel van werd riep hij : "Ophouden nu!" Waarop wij dan schijn heilig : "Da dader" riepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha! Wij zeiden "Tsjing" en ook inclusief knijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geloof dat wij iets sufs hadden met 'inkie pinkie rood wit blauw' en dan moest je beiden een kleur noemen ... hum, beetje vaag.
    Er werd in elk geval niet geknepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha lees ik dit vannochtend, roept mijn klasgenoot vandaag opeens "citroenstop": Ook moeder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ah, nu snap ik die maffe hobby van mijn zonen met dat 'Twingo stop!'

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij ons in Gent zeggen ze 'pistache'... voor de rest hetzelfde spelletje, snapte er eigenlijk ook geen moer van (tot jij het ons fijn uitlegde, thx)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bij mij op school zeggen ze dan Citroentjeknijp en wie dan het eerst geknepen wordt mag inderdaad pas weer iets zeggen als zijn naam is genoemd... Toch bijzonder hoe zulke dingen blijkbaar overal in Nederland welk voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij (zussen en ik) riepen dan altijd keihard Ketchup!! En vervolgens lekker de ander knijpen. (Doen we nog steeds trouwens, haha!)
    Of, maar dat is echt heel wazig, als de één irritant was en je moest 'r uit je buurt hebben, dan riep je 'scheiding tussen water en pies, ik ben water!' waarbij je met je handen een scheidinsmuurtje maakte. Werkte ideaal als de ander op je speelgoed aasde of aan tafel met een elleboog in je bord zat. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat erg.... Alle voorbeelden die genoemd worden ken ik niet; ik weet nog wel wat mijn zus en ik altijd riepen. Te belachelijk voor woorden maar ik denk het nog altijd als ik tegelijkertijd met iemand anders wat zeg. Tot op heden heb ik het gelukkig nog nooit hardop gezegd. Wij waren trouwens wel even bezig trouwens met onze 'spreuk' en ook dan was het slechts een kwestie van winnen door als eerste die spreuk uitgesproken te hebben. Op den duur was het dan ook niet meer verstaanbaar.
    Goed.. onze hoogst-belachelijke spreuk:
    "Knijp-stereo-installatie-pepsi-cola-raak", uiteraard met kneep in de arm.
    Citroenstop vind ik beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee. Knijpstereoinstallatiepepsicolaraak is beter. Als je dan toch wat moet roepen.

    Ik durf trouwens bij deze een weddenschap aan te gaan: wat is de kans dat ik ooit nog "eerst geknepen groene eend" ga roepen? Ik zet 50 euro in!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, leuk te weten dat wij dus niet de enige waren met dat knijpen bij het zien van een groene eend!
    (Heb je blog direct in mijn blogroll opgenomen :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eigenlijk wel geinig dat elke generatie weer vrijwel dezelfde geintjes heeft.
    Off topic was het mijn werk maar dat feesten aflopen, helaas moet ernaast ook nog 40 uur echt gewerkt worden hahahah.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan me niet herinneren dat wij vroeger zoiets vreemds deden. ;-)
    Oudste wel, die hangt van dit soort dingen aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik kom denk ik van Mars, of van Venus, weet ik veel, want dit zegt me helemaal niets! Zowel jouw als zijn variant niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haha Citroën-stop dan :-) M'n vader zei altijd dit versje op: "Iepmie en Kniepmie zaten in een bootje..Iepmie viel eruit, wie bleef er over?" Ja en als je dan Kniepmie zei.. wie het eerst knijpt knijpt het best :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. kan mij zo niets herinneren, maar wel grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige schoen heb je daar trouwens in de header! Draag je die ook echt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Weet je wat ik altijd zo leuk vind aan jouw stukjes? Dat jij je kinderen zo goed snapt en begrijpt.
    Dat is voor jou misschien heel normaal, maar ik vind dat heel bijzonder.
    Ik heb met mijn moeder ook zo'n klik.
    Heel fijn is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. bij ons is het citroentje vloek :) hahahahahhahaahaaha

    BeantwoordenVerwijderen