dinsdag 18 januari 2011

Of je worst lust!

Als kind geplaagd door oorontstekingen, ettelijke malen door laten prikken (van het trommelvlies, om het pus te kunnen laten vloeien, iew!), meerdere malen buisjes (in het trommelvlies, om het pus te kunnen laten blijven vloeien, iew!), was mijn gehoor niet je van het. En als ik eerlijk ben is mijn gehoor nog steeds niet je van het.

Mijn slechthorendheid werd op latere leeftijd mijn irritatiepunt. Want altijd als ik vroeg "wat zeg je", wilde ik geen uitleg van wat er was gezegd, want ik was niet dom, nee ik wilde een letterlijke herhaling van wat er werd gezegd, want ik had het niet verstaan. Maar ik zweer je: op "wat zeg je?", kreeg ik altijd uitleg. Irritatiepunt dus.

Ik leef anno nu alsof ik niet slecht hoor, maar als ik goed op mezelf let, heb ik truukjes. Dezelfde truukjes die slecht geletterden hebben om te verbloemen dat het lezen niet al te best gaat. Ik ken mijn slechte oor. Als ik het lunchgesprek per sé wil volgen ga ik automatisch aan de meest linkse kant van de tafel zitten. Als ik rechs zit namelijk, valt het gesprek weg in de achtergrondruis van de andere tafels en kan ik werkelijk het gesprek NIET volgen. Ik slaap in principe het lekkerst op mijn linker zijde, maar ik slaap in de praktijk aan de linkerkant van het bed op mijn rechterzijde want dan heb ik het minste last van de bijgeluiden die mij uit mijn slaap houden.

Op den duur zal ik wellicht, net als mijn oom, aan een apparaatje gaan, maar vooralsnog red ik het prima wel, met mijn slechte oor en mijn andere net niet slechte oor. Ongetraind ben ik best goed in liplezen, heb ik gemerkt.

Enfin. Het fenomeen "verkeerd verstaan" is mij dus niet vreemd. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik niet de enige ben die songteksten zo af en toe verkeerd verstaat. Ik presenteer mijn top 4, jullie vullen aan?

Mijn top 4, op chronologische volgorde:

1. Is "koetjesvoetbal" echt geen bestaand woord uit de Dikke Van Dale?
Ik ben er heus waar, pas korter dan een jaar of acht 5 achter dat koetjesvoetbal geen woord is. Ik dacht altijd: "Want over koetjesvoetbal, en de lotto praten, nou gedag tot ziens adieu het gaat je goed. We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer...." En oprecht: ik baal ervan dat het geen bestaand woord is, want ik vind het een mooi woord! Koetjesvoetbal, mooi woord.

2. Is "criedatear" echt niet het voltooide deelwoord van het werkwoord "criedatearen"?
Ik was 7 en kende voldoende Engels om te weten dat "I" ik betekende. Ik dacht vele, vele jaren dat "criedatear" een werkwoord was. Uitleg: mijn moeder hield van een liedje dat begon met de tekst: I cried a tear, you wiped it dry." Dus. Voldoende uitleg?

3. Rij je dik? What the f*ck?
Je weet wel, Hennie Vrienten en Herman Brood met hun hit: "Als je wint, heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden." Rijen dik dus. Niet rij je dik. *zucht* Beetje dom. Maar wel heel lang gedacht en niet begrepen. Hij zong namelijk over fietsen. En ik begreep niet dat je je dik fietste.

4. Amerikaanse rapper heeft het over "Zelfs de jaren tachtig"?
Iemand die zich Dante noemt. Niet mijn smaak. Maar ik hoorde het nummer altijd op de radio. De tekst gaat: "She's Miss California, hottest thing in West L.A. House down by the water, sails her yacht across the bay"
En ik maar denken....house down by the water, zelfs de jaren tachtig bay.....ik niet begrijpen?

37 opmerkingen:

  1. Hihi, echt herkenbaar. Daar hoef je niet halfdoof voor te zijn. Ken je deze website?

    http://www.kissthisguy.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach gossie, vervelend niet altijd alles goed verstaan. Tijdens de lunch zat ik dus per ongeluk aan je goede kant?
    Ik heb ook altijd koetjesvoetbal gehoord trouwens hoor, en dan schijn ik erg goed te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of deze: http://www.mamaappelsap.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Toake: ik typte verkeerdom.....wij zaten verkeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, leuk. Ik heb er ook genoeg die ik verkeerd verstond, maar kan er zo snel niet op komen. Dan zat ik soms hard mee te zingen maar totaal de verkeerde tekst....... hahahahaha errug.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je kent mijn 'travestiet' in plaats van 'drivers seat' toch nog wel? En toevallig zat ik vanavond net te denken dat ook ik dover ben dan ik van mezelf aannam, omdat ik vond dat tijdens de bijeenkomst vanavond iedereen zo zacht sprak....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kind 2 is niet doof, maar zong altijd: jingle bells, jingle bells, jingle all the way, hippenburgerwanteshow ollé,ollé, ollé"

    Ik ken de truukjes, als ex-dove, met nieuwe gehoorbeentjes, heb ik 1 mislukt oor, dat suist en piept en fluit en knerpt nu als een gek, dus ik zit ook altijd strategisch, en met vergaderingen zijn er momenten van pure paniek: Wat zeiden ze???
    Maar een apparaatje is geen oplossing, dat heb ik al geprobeerd.

    Toch geeft het ook wel leuke dingen toch? Mijn kinderen kregen soms drie keer in de week zakgeldverhoging......soms zei ik maar gewoon: is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al een tijdje een lurker, maar nu kan ik het toch niet laten te reageren, ivm ook een slechtoortjemens. The Fortunes, 1965, You've got your troubles I've got mine. Ik verstond akkamakka.
    En veel vroeger, jaren 50 katholiek opgevoed, zong ik: zie de dienstmaagd marcheren, kan helaas niet meer terughalen welk gebed/gezang dat was, maar het had met Maria te maken.

    Groet

    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik ken allerlei prachtige voorbeelden van slechthorende mensen, maar ook van jonge kinderen die de taal nog niet zo goed kennen en dyslectische mensen. "Vader Jacob, Vader Jacob, alle klokken slaken, alle klokken slaken" In Rotterdam hadden we een zalencomplex dat heette: 'Spes Bona' en ik vroeg aan mijn moeder waar de r zat in 'Spers Bona' De mooiste vind ik zelf van mijn tienerjaren het liedje van Hermans Hermits: No milk today waarin ze in het tweede couplet zingen"No milk today, the bottles stand voor lul" ...... Ik weet nog steeds niet wat ze in werkelijkheid zingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pas op de radio gehoord: Een meieje schreef in haar vriendenboek bij het mooiste lied: "Agathe Bauer"

    Niemand kende dit lied....

    Ze bedoelde " I`ve got the power"

    Holly, Sjoerd en Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat dovige heeft 90% van de mensen... ik lach me soms suf als ik mensen hoor meezingen. GE-WEL-DIG!

    Moet je eens horen wat mensen van de liedjes van Frank Boeijen maken, niet te verstaan die man!

    Er was ooit eens een hilarisch stukje over met Peter Heerschop. Zit me suf te verzinnen, maar kom er niet op. Excuus voor de dooie mus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik bedenk me net dat ik ooit ook heb gezongen " de heer raced uit het graf"....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er tijdens de lunch helemaal niets van gemerkt! Je bent dus echt goed in het verbergen ervan. Het lijkt me inderdaad irritant als mensen uitleg gaan geven in plaats van te herhalen wat ze zeiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O jeetje, zo vele verkeerde teksten! Mijn meest beroemde is dat ik dacht dat de pastoor zei "Hier waren gisteren..." als hij in werkelijkheid riep "Eerwaarde christenen" (en iedere week verbaasd zijn dat die lijst met namen van aanwezigen uitbleef....)(http://brossies.web-log.nl/de_brossies/2008/11/mis-verstand.html.)
    Ik moet ook altijd erg lachen om een vriend die verstond "Bonny heb je echt een koffiezetapparaat" in plaats van "Bonny heb je echt een pop die praat". Zelf heb ik als klein meisje luidkeels lopen roepen "Ik wil geen vest maar een haai" als vertaling van "Ran too fast, fly too high" (zucht). Maar wat ik vooral herken is de ergernis als je vraagt wat iemand zei en dan een uitleg krijgt over wat of waarom hij of zij datgene zei wat je dus niet verstond. Daar vroeg ik toch niet om????!?!?! Eerlijk gezegd heeft ene mijnheer resselsen daar ook zo'n handje van....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. haha heeeel herkenbaar! hier had ik ook altijd iedereen t liefst aan mijn rechterzijde ivm goede oor, maar sinds mijn apparaatjes hun werk doen, heb ik nergens meer last van! Maar dat supergoed kunnen liplezen komt af en toe nog verrektes goed uit! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahaha! Ja.. ik ken dat soort foutjes, maar kom nu even niet op een voorbeeld.. Weet wel dat iemand lang gedacht had dat ellemenoopee een letter was. (a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-ellemenoopee-q-r-etc) :-D

    Herkenbaar stukje ook over je slechthorendheid. Sinds mijn 21ste is mijn linkeroor (jaja) op heel veel tonen doof. Ik zit dus ook altijd aan het linkeruiteinde van een tafel bij etentjes! Hoe moet dat nou als we samen met een groep gaan eten.. Zitten we een km van elkaar..
    Slapen gaat bij mij ook hetzelfde. Ik lig links, op mijn rechterzijde, want.. dan hoor ik Pat niet snurken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. It's a hard ei (heartache van Bonnie Tyler geloof ik)...leuk stukje dit, vanaf nu krijg ik een aantal dingen ander mee denk ik als ik ernaar luister...

    Dat van dat koetjesvoetbal snap ik nog steeds niet, zegt ie dat nou wel of niet en wat is het??

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Stomstomstom: er ontbreekt gewoon een komma.....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja leuk, veel teksten zing ik nog steeds mee zoals ik al jaren deed tót ik opeens een helder moment krijg en écht ga luisteren of de teksten voor mijn neus zie. Ooooo... is dat het...

    Frank Boeijen, die versta ik trouwens nog steeds niet. Missteegpijn ofzoiets. Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier exact hetzelfde.... ik ben niet bang voor de tandarts, maar je snapt vast voor welke dokter wel... En ik ben er niet overheen gegroeid zoals al die anderen.
    Ook ik ben handig in belangstellend blijven kijken in een zaal vol geroezemoes, terwijl je er geen klap van verstaat. Gewoon de ander laten praten zolang die wil en knikken. In de kroeg vertellen ze toch nooit iets zinnigs en ze weten het de volgende dag ook niet meer.

    Hahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dat hebben we allemaal wel, in meer of mindere mate, toch ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De eerste 2 zijn geen typisch geval van niet goed verstaan, maar gewoon woorden aan elkaar plakken ;). Ik kan zelf nog vele voorbeelden bedenken. Iemand die altijd bij het naar bed gaan zong: "en herstel de zieke beer" (de zieken weer). Ruben zong altijd "Halleluja bovendien, halleluja bovendien", ik kende het liedje niet en het duurde heel lang voordat ik doorhad dat het "Halleluja Loof de Heer" moest zijn ha ha. En wat dacht je van "Jezus is de Goede Herder, brengt ons veilig naar de stad". En maar eigenwijs blijven volhouden dat het toch echt zo hoort!

    Julian zegt ook voortdurend "Wat zeg je?". Ik heb het idee dat hij het meer uit gewoonte zegt dan omdat hij het echt niet verstaat. Toen hij iets van 3 jaar was, zat hij achterop de fiets, ik zei iets, en hij "Wat zeg je?". Na nog 2 keer vragen antwoordde ik met een zucht "Of je worst lust!". Waarop hij met net zo'n grote zucht zei "Als ik zeg 'wat zeg je', dan moet jij zeggen wat je net zei!"

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zeker wel, ik ben gek op worst! Vooral die van slager van der Zon.
    Maar dat van die liedjes herken ik wel. Vroeger wauwelde je maar wat raak, want je had geen idee van de tekst. Was ook vaak onverstaanbaar. Soms bood dan de Muziek Express of Tuney Tunes uitkomst met de teksten.
    Onlangs hebben we nog ingespannen zitten luisteren naar een woord in een liedje van Boudewijn de Groot. Ondanks tig keer herhalen kwamen we er niet uit.
    Overigens heb ik ook moeite met horen in een grote groep met veel omgevingslawaai.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank u voor de uitleg op puntje 3.....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hahaha! Zo grappig als je iets verkeerd verstaat, vooral als het niet uitmaakt dat je het verkeerd hebt verstaan. Toen ik klein was zong ik hard mee met Eros Ramazotti's Musica è: "in je babyflessie". De echte tekst heb ik net maar eens opgezocht, en heb bleek "e coglierne i reflessi" te zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Koetjesvoetbal bestaat hoor, in de zomer, ieder weekend bij ons naast op het weiland...
    Nee hoor, geweldig stuk..en ik zal ook wel het een en ander verkeerd verstaan, maar ben nog niet op mijn fouten gewezen... (wat zegt dat over mijn medemensen???..bang, medelijden of zou ik echt nooooit iets verkeerd begrijpen..haha???)
    Warme groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vroeger zeiden ze bij ons:
    Aj worst lust, kuj velkes drietn!

    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Tja Punzel, ik hoor ook niet alles even best, maar soms is dat ook wel eens fijn.
    En liedjes 'verbouwen' dat doet elk kind wel, zeker met de kerkliederen, die vaak een tekst hadden waar een kind geen chocola van kon maken.
    Ik weet nog dat ik over Jeruzalem zong.
    "Naar de stad die gouden straten en die paardepoten heeft" Ja wat moet een kind met paarlen poorten :)

    En engelse of franse teksten, daar werd natuurlijk helemaal een vreemd verhaal van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Herkenbaar een typisch gevalletje mamaappelsap. En nu zit Herman van V in MIJN oor en kruipt langszaam mijn hoofd in. Nu maar hopen dat hij er weer uit is voordat ik naar bed ga ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik bedenk me net, nog steeds #Icriedatear neuriend, nog een katholieke, namens mijn moeder. "Lieve Maria, vol met maden" moet natuurlijk zijn "Lieve Maria, vol van genade"....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. op de kleuterschool met het weesgegroetje bidden;
    "bid voor ons zondags"

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Idd gewoon een mama appelsap. Ik heb ook jaren gedacht dat het koetjesvoetbal was maar denk dat er gewoon een komma tussen hoor, over koetjes, voetbal en de lotto...... Klinkt toch niet zo leuk als koetjesvoetbal

    Maar mama-appelsap levert leuke dingen op :D

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ohohoh, dat irritatiepuntje... Dat is zo bekend!
    Heb 't geregeld met manLief, mis ik het eerste deel van zijn zin en als ik dan zeg 'wat zeg je' herhaalt hij de laatste woorden... Die ik dus wel verstond...
    maar het 'gister zag ik' of 'wil je morgen wel', of 'zullen we', 'vind je ook niet dat'... dat versta ik dan niet... En dan weet ik ook nooit hoe te reageren... Want je weet maar nooit waar je ja of nee tegen zegt!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Meelezend kan ik veel songteksten volgen.
    Maar luisterend gaat alles aan mij voorbij.
    Toch denk ik nog steeds goed te kunnen horen, maar ook amuzikaal te zijn.
    Minder goed kunnen horen lijkt mij soms een meevaller.
    Maar piepende geluidjes van apparaatjes lijken mij weer een ellende.
    Humor moet de oplossing geven.
    En die klinkt mooi en duidelijk door in jouw verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Off topic:
    Graag gedaan. ;-)
    Een heel fijne dag morgen.
    Mijn verjaardag? Volg de link: http://toaske.web-log.nl/toaske/2010/03/aargh-40.html

    BeantwoordenVerwijderen