Ik ging mijn examen in met natuurkunde, scheikunde, wiskunde B, en biologie. (En Nederlands, Engels en geschiedenis.) Ik kwam mijn examen uit met een 8 voor alle vakken behalve Nederlands. Een 7. Mijn studie fysische chemie ging vervolgens ook van een
Right. Waarom deze veer in eigen derrière? Nou, omdat ik werk naar een punt dat aan het eind van dit logje pas echt komt. Een deel van het punt komt nu: Ik heb mijn hele lagere schooltijd geknokt tegen breuken. Hoe goed ik ook was in rekenen, ik kreeg mijn vinger maar niet achter die breuken, ik snapte het gewoon niet. Ik kreeg het begrip, het grotere verhaal der dingen achter de breuken maar niet onder de knie. Ooit niet goed uitgelegd, ooit het begin niet goed, en ik ben reddeloos verloren. Ook dat is namelijk de story of my life. Uiteindelijk kan ik alles, maar zonder basis kost het me heel veel inspanning. Zou het met het richtingsgevoel ooit nog goedkomen?
Ik merk nu dat ik kinderen heb die van een andere categorie zijn. Ik kom nu op mijn echte punt.
Vanavond bij het avondeten keek Wijzemans naar de klok. Trots op het feit dat hij dat ingewikkelde analoge ding (geef hem maar liever de digitale wekker) eindelijk snapt, zei hij triomfantelijk: "het is 10 over 6!" Ik moest lachen en zei dat het klopte.
Spelmaker: het is één-zesde over zes!
Onderkaak van Rapunzeltje: *kloenk*
Ik: Hoe weet je dat?
Spelmaker: Gewoon.
Voor degenen die nog net niet on the same page zijn: in groep 5 krijg je nog geen breuken.
Vijf minuten later sta ik voor ons "boodschappen/niet vergeten"-white board. 1/4 = 0,25 rekent Spelmaker uit zijn hoofd uit en 1/5 = 0,20 ook. Hij heeft ergens de klok horen luiden en is vervolgens zelf de klepel gaan zoeken. Hij heeft zichzelf geleerd breuken naar decimalen om te rekenen en andersom. Net als hij ooit deed in groep 2 met negatieve getallen. Ik legde hem vervolgens uit wat er gebeurt als je 1/3 probeert te doen. En dat je dan afspraken met elkaar moet maken. "joh, weet je wat, we stoppen na 4 cijfers achter de komma, of na 2." Zijn grijns was schuin. Triomfantelijk. De "ik heb je door"-grijns.
Hij heeft het woord "wortel" ook ergens gehoord. Nou, die tweedemachtswortel is te simpel voor hem. Ik legde uit dat het getal 2 heel erg mooi is, maar dat het niet stopt bij "kwadraat" en "wortel van". Ik ben gegaan naar het idee derdemachtswortel. Ik had 5 minuten eerder het concept exponenten uitgelegd, dus exponenten versus wortel ging erin als zoete koek. En alles stond bij hem in standje "ik snap het".
Okay. Mijn punt. Eindelijk. (Of slaapt iedereen al?) Ik ben geen docent, ik heb niet geleerd pedagogisch uit te leggen. Als ik als lagere schoolleerling mijn uitleg-relaas van vanavond had moeten aanhoren was ik vast huilend weggelopen. Maar ik heb een Spelmaker die aan een kwart woord genoeg had. Boe-ha-ha-ha, oh de woordspeling. Ik had blijkbaar toch een 8 verdiend voor mijn eindexamen.
Denkertje voor mij. Ik heb een Wijzemans die door schoolkinderen van groep 7 in het winkelcentrum wordt nagewezen (zaterdag letterlijk gebeurd:) "Kijk! Daar heb je Wijzemans, het broertje van Spelmaker. Die kan goed rekenen? Niet normaal!" En ik heb een Spelmaker die een juf heeft gehad dit jaar die hem in zijn onderbroek heeft laten gymmen.
Wow, ben onder de indruk. Fijn als ze zo goed kunnen leren, zelfs deels autodidactisch zijn, maar het kan, zeker als ze nog zo jong zijn, ook heel lastig zijn (wow, lange zin). Want hoe houd je het nog inspirerend voor ze? Daar weet je natuurlijk alles van inmiddels. Maar toch vooral: fijn dat het hen gemakkelijk afgaat.
BeantwoordenVerwijderenIk was altijd bizar slecht in rekenen. Breuken werden me altijd geleerd aan de hand van "je hebt appels en peren en koeien en paarden". Of zoiets. Ik weet het nog niet. Ik snapte er in elk geval niets van. Net zoals ik lange tijd niet geloofde dat 4 kwartjes toch echt hetzelfde als een gulden was.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed...ik sta nu voor de klas en mag kinderen in groep 7 breuken en procenten leren. Ik leef altijd extra mee met de kinderen die me meewarig aankijken. En roep ze altijd maar toe dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt. Want dat kwam het uiteindelijk met mij ook wel.
Mooi verhaal in elk geval en mooi hoe je er mee omgaat.
Dat verhaal van Duits kan ik me niet meer herinneren; wel dat ik geodriehoeken in mijn rug kreeg en ooit moest lezen zonder stem. Maar ons Duits was wel beter dan dat van de parallelklas, want we werden wel gedrild ( aus, auser, bei mit nach zeit von zu)
BeantwoordenVerwijderenBut anyway, ik vind jouw kinderen echt superknap! En met geduld, goede uitleg en begrip komen ze een heel eind! Ik heb een dame die eea ongetwijfeld best kan, maar er het geduld niet voor heeft. Maar alsnog is ze wel van de beteren in de klas, dus ik maak me weinig zorgen
@Corine: dat incident van lezen zonder stem kan ik me ook nog herinneren! Wat een total asshole was die docent zeg!
BeantwoordenVerwijderenMooi als kinderen daar uitzich zelf meekomen. Scheelt een hoop elende . Heel knap mannetje .......
BeantwoordenVerwijderenpfffffffff je kan wel zien dat het voor oma laat is moet natuurlijk ellende zijn:-)
BeantwoordenVerwijderen"Heb je een nieuw setje aan?" Ieuwwww...! Te bizar voor woorden.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed: wat onwijs gaaf dat je inspringt op wat hem bezighoudt. Kinderen zijn net sponzen. Als ze de aandacht en de interesse hebben, kunnen ze zoooo veel. Wat dat betreft zijn iederwijs scholen (heet dat zo? of de spiegelschool in Monster) ideaal. Dat onderwijs springt in op datgene wat de aandacht heeft bij het kind. Maar goed, zo'n school kent ook nadelen uiteraard. Hoe dan ook: heerlijk dat ze de hersenen die ze hebben zo goed gebruiken. ;-)
Man ik kom van de MAVO af met een pretpakket, NE, Eng, Fra, Aardrijkskunde, geschiedenis en bio.
BeantwoordenVerwijderenEn heb een talenknobbel en raakte halverwege je blog de draad kwijt, dus heb ik het maar vertaalt in het engels en spaans... ;-)
Lekker hé als je kids het zo goed doen, hopelijk redden ze het in het rigide schoolsysteem van Nederland, kind 2 heeft daar eens een essay over geschreven voor Engels op de HAVO en de lerares zei dat ze sommige woorden moest opzoeken in het woordenboek en vroeg vervolgens: is het echt zo erg ons schoolsysteem? Mijn koters trokken het niet. Ze liepen vast in hun denkpatronen.
Wie had jij voor Duits dan? Ben heel benieuwd!
BeantwoordenVerwijderenBeim "wortel und exponenten" hast du mich verloren ;) Je ziet/leest ik was dus duidelijk niet de bèta-variant ;)
BeantwoordenVerwijderen(heb tijdens het lezen van je logje ook meteen een leestest ondergaan. Tijd voor een leesbril *zucht*)
Heeeerlijk meis! En heel herkenbaar ....
BeantwoordenVerwijderenOnze oudste vroeg op een 10%-korting-dag wat "10% korting" betekent. Dan leg je dat als mama heel gewoon uit aan je jochie van 8. En dan sta je raar te kijken als hij midden in de winkel zegt:"1,53"
"Wat zeg je?"
"1.53 kost vandaag dat pak suiker, er gaan 17 Rappen vanaf"
En ...eeh ..... Duits? Whoeaa, gelukkig kan je mij bellen voor je met een Zwitserse securitykerel ruzie krijgt .... :))))
Duits?? Nee dat was het voor mij ook niet. Geen talenknobbel, wel een rekenknobbel. Wat een verschrikkelijke leraar, ook al had ik een talenknobbel het was spontaan weg op dat moment! Blehh.
BeantwoordenVerwijderenKnap hoor van hem om dat al te snappen! Het zijn toch niet de gemakkelijkste opgaven en zeker dat hij het uitzelf heeft geleerd.
Het punt van mijn logje is voornamelijk dat ik zo blij ben dat Spelmaker autodidactisch is...
BeantwoordenVerwijderen...zeker gezien het feit dat hij een flapdrol van een juf heeft die hem in zijn onderbroek laat gymmen!
:-) kom ik net op tijd voor de clou
BeantwoordenVerwijderenJuf van jongste vond hem net goed genoeg voor VMBO. Na VMBO en HAVO heeft hij nu eindexamen VWO gedaan ;-) Juf van oudste vond hem te onrustig en plaatste een scherm tussen hem en de rest van de klas, zodat hij niemand kon afleiden, en niemand hem kon afleiden. Nog een paar maanden en hij is piloot. En ik? Ik had een 8 voor Duits op mijn eindlijst ;-)
BeantwoordenVerwijderenIk herken veel uit je (geweldig geschreveen, hoezo geen talenknobbel??) logje. Onze jongste is inmiddels getest op school vanwege voorsprong, op de uitslag wachten we al een tijdje ongeduldig. Maar dat van die KLOINK (bek valt open) momenten dat herken ik wel!! Vertel iets terloops en er wordt op teruggekomen op een moment dat je het niet verwacht of als je dacht dat er amper werd geluisterd. Of als hij gepasteuriseerde halfvolle melk leest (groep 2) hahaha.
BeantwoordenVerwijderenNogmaals herkenbaar en leuk logje.
Filiz
Oké, mijn onderkaak kan je nu even in elkaar knutselen dus.... (ligt in diggelen op de grond..) Hóe oud zijn die kinderen van jou???????
BeantwoordenVerwijderen