zondag 14 augustus 2011

The man formerly known as Stadler

Wij hebben deze vakantie voor de tweede maal meegemaakt hoe het is als je na twee jaar teruggaat naar dezelfde vakantiebestemming. Voor de tweede maal maakten wij mee hoe Draakje nu de leeftijd heeft op een vakantiebestemming die Wijzemans twee jaar daarvoor had op dezelfde plek.

De eerste keer dat we het meemaakten, heb ik een logje gewijd aan "Wijzemans toen" versus "Draakje op dat moment". Ik heb zelfs foto's geënsceneerd om een zo nauwkeurig mogelijke kopie te maken met het andere kind. Dat logje heette in 2008 Déjà vu

Nu, de tweede keer, heb ik het anders gedaan. Oftewel: Een logje over een jongetje dat toen heul lang haar had, over een jongetje dat ooit heul onschuldig leek, over een roze jurkje dat toen ONEINDIG belangrijk was voor iemand en...

Ra-pa-pa (*tromgeroffel*)....de uitschieter:

Over een grumpy old man die voorheen Stadler heette!

Toen keken we hier naar wolken en zochten we naar vormen.
Twee jaar later deden we dat hier ook.


Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Toen had Spelmaker hier heul lang haar en waren hij en zijn vader twee handen op een buik.
Twee jaar later heeft hij geen lang haar meer.
Maar voor de rest...


Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Twee jaar geleden wilde Wijzemans in het "verkleedkasteel" PERSE het roze jurkje aan.
Hij wilde twee jaar geleden namelijk prinses worden. (En profvoetballer....een magische combinatie.)
Dat hij het jurkje achter moest laten, heeft hij me maandenlang nagedragen.
Twee jaar later bleek het roze jurkje bezet toen we aankwamen.
Bezet door een voor mij volkomen onbekend, schattig klein meisje.
Wijzemans ondertussen, had andere kleren uitgezocht.
Het roze jurkje kon hem worst wezen.
Het kon mij echter wel wat schelen, dus zette ik (met toestemming van moeders) haar op de foto.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Twee jaar geleden werd hij hier deux ans!
Twee jaar later haalde hij hier de schoolgerechtige leeftijd.


Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Twee jaar geleden doopte ik hem en zijn maatje Stadler en Waldorff.
Twee jaar later is Stadler alleen over.
Ook jarig op 11 augustus, net als Draakje.
Twee jaar later is Stadler geen Stadler meer.
Stadler is een lieve man, vermomd in een laagje grommig.
Op 11 augustus -bijna aan het eind van de vakantie- loop ik het broodwinkeltje in.
Ik (grijnzend): weet je nog, nummer 100
Hij (semi-zuchtend): Oh ja, dat Leidse huisje. Allemaal gekken daar.
We spelen een spelletje.
Natuurlijk weet hij dat we in nummer 100 zitten.
Ik steek mijn hand uit en zeg: Gefeliciteerd!
Ik geef hem het kado dat we bij ons hebben.
Hij is zichtbaar onder de indruk.
Hij schudt mijn hand en buigt voorover om te zoenen.
Ik geef er drie. Links-rechts-links.
Nee, zegt hij, vier, anders telt het niet. Links-rechts-links-rechts.
's Middags zitten we op het terras en ik loop naar het winkeltje.
Ik wil een foto van hem en Draakje.
Hij: Moet dat?
Ik: Ah, toe?
Hij: Nou eentje dan.
En dan pakt hij een pakje tevoorschijn.
Hij heeft een kado voor Draakje.
De foto toen heb ik stiekem op afstand genomen en is enorm ingezoomd.
De foto nu is met tegenzin, maar met toestemming.
En ik weet nu ook hoe oud hij is geworden.

Toen ik op zaterdag afscheid van hem nam, wist ik dat ik hem vier zoenen moest geven.
Anders telt het niet.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

20 opmerkingen:

  1. Zie je die ogen, die ogen. Stiekem heeft hij vreselijke lol en is hij echt geraakt door je aandacht! Prachtig verslag meid! Maar je ziet het: hoe minder je schrikt van kinderen die prinses willen worden en hoe meer je daar gewoon luchtig over doet, hoe beter heet gaat. En als het niet was uitgedoofd, wat dan nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Janneke aan alle kanten: psies....

    Ik hoop dat we er over 2 jaar weer zitten en dat Stadler er dan nog is....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gaaf logje! Je bent een lief mens...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke vakantie, toch? En vergelijken, daar ben ik ook dol op... De een met de ander, dezelfde een paar jaar later... Je ziet dat je kinderen tóch anders zijn, al lijken ze op elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pfff 2 jaar? Is da nou écht al 2 jaar geleden dan? Niet te geloven .......
    En: Mooi logje, mooie fotos, wat een prachtige vrouw ben jij toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het kan niet anders of Stadler móet jullie missen! Omgekeerde heimwee of hoe je het ook noemen wilt..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi logje. Enne: kwaliteit zeg, die prinsessejurk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig log! beetje stil van......jij bent wel echt een moeder zeg! Geweldig.

    Ik vraag in mijn blog advies over moederschap en grenzen enzo.....en je zin doordrammen als moeder......mocht je nog advies hebben hoor ik het heel graag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat beschrijf jij dingen toch mooi. Prachtig. Zo zie je maar zo gewoon en toch bijzonder das duidelijk. Haagse Hug van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. waarom krijg ik toch tranen in mijn ogen als ik dit lees? Om alles?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ah! Wat is terugkijken toch zalig! Zeker als het heden zo mooi is. En wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben. Met wel zes o's. Genooooooten! Lekker lang op teren en nog heel lang op terug kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een ontzettende lieve 'grumpy old man' is dat, een cadeautje voor z'n verjaardagsgenoot! En hij lijkt ook echt een beetje op Stadler (hoewel ik nooit geweten heb wie nou Stadler en wie Waldorf is).

    Bij m'n moeder in het tehuis zit ook een grumpy old man. Voor hem is al het eten varkensvoer, stoppen ze stiekem pillen in zijn koffie en zijn alle activiteiten stom. Maar laatst was ik er met onze jongste van 5, die zat te tekenen in het tekenboekje-uit-mijn-tas. En warempel, ik zag hem glimlachen. En met die glimlach pakt hij heel rustig het tekenboekje met de pen van hem weg, tekent een vogeltje, en geeft het met dezelfde glimlach weer terug. Zie je wel, dacht ik, eigenlijk is hij heel erg lief.

    De tekening bewaar ik altijd, of anders geef ik hem aan één van zijn dochters.

    Anoniem van Carla

    PS: De foto van Spelmaker met Bevelvoerder vind ik het mooist, wat is het toch geweldig om zo'n grote zoon te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi!

    Wat zie je dan een verschil he, op de foto's. Ik bedoel je ziet het niet omdat ze voor je neus zo groeien en wanneer je een foto bekijkt dan denk je 'He, zijn gezicht is veranderd, huh dit is anders en dat'. Vind dat het leukst wat er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo lief.... zo onwijs lief!!! *zucht*

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb een beetje zitten terug lezen op je oude blog en ik heb echt genoten van de avonturen en gewone dingetjes waar je over geschreven hebt. Ik heb er echt bewondering voor hoe je het geschreven hebt.
    Thumbs up.
    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi hoor, in al z'n facetten :-)) Hoop dat jullie lekker nagenieten en wie weet..... over 2 jaar weer!! Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het klinkt als een beetje thuiskomen, een beetje van het zelfde, maar toch helemaal anders. Over thuiskomen gesproken, ik ben inmiddels weer helemaal gewend aan het gewone leven, jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen