zaterdag 23 april 2011

Het mannelijke equivalent van speklap

Mijn baas ging met pensioen (helaas). Maar hij wil nog een klus afmaken bij ons. Godzijdank. Want zo zien we hem nog af en toe. Maar dan full time in casual in plaats van in pak.

Hij is dezelfde als voorheen. Hij straalt gezag uit al doet hij lollig, al is hij casual, al is hij geen baas meer. Toen hij nog Bovenbaas was, was hij iemand die je dolgraag als baas had omdat hij fair is. Een hele goede baas is. Met een vanzelfsprekende autoriteit zowel naar boven als naar beneden en scherp en kritisch bovendien. Nu hij geen autoriteit meer hoeft uit te stralen (maar het van nature uiteraard gewoon nog heeft) is hij nog steeds de rest van zijn werkgerelateerde karakter.  Opgeruimd, toegankelijk, amicaal, beschaafd, alert, slim, empatisch.

Hij gaat, nu hij casual zijn klus kan afmaken, regelmatig mee lunchen. Daar heeft hij weer tijd voor. En dan vertelt hij verhalen uit de oude doos en dan hangt iedereen aan zijn lippen.

Vroeger, zo zei hij afgelopen week, vroeger werkten hier nog heren en dames. En het kantoor naast mij werkte zo'n dame. Zo eentje van goede komaf. Ze praatte heel bekakt. Op een dag zei ze: "Mij krijg je niet op de kast." (Denk het bekakte Haagse accent er even bij, en leg de nadruk op "mij".) Ze wilde daar wat mee uitstralen: iets over dat de elite niet zo snel verstoord is of zo. Mijn baas liep een uurtje later haar kantoor in en riep amicaal: "Ha, speklap!"

Ze zat op de hoogste kast ooit. Zo hoog dat ze er bij wijze van spreken hoogtevrees van kreeg. Wat een briljante actie. Hij was met name zo leuk omdat je het van zo'n beschaafde man als mijn baas niet verwacht!

Enfin. Wij aan tafel schatten in dat je 99% van de vrouwen met zo'n opmerking op de kast krijgt. Of op z'n minst in verlegenheid brengt. Speklap is gewoon heel erg. Het gros van de dames aan tafel lustten geeneens speklapjes. Ik vroeg me openlijk af of er een equivalent iets is waarmee vrouwen hetzelfde teweeg kunnen brengen bij 99% van de mannen. We kwamen tot de conclusie dat er wel dingen zijn, maar die moet je uitleggen in meer woorden, of je moet toevallig iets weten over die man. Maar een mannelijke "ha, speklap!" is er niet.

Of toch?

Toen we de kantine uitliepen schoot me iets te binnen. Als je nu heel goed kan acteren, en als iemand wat tegen je zegt, zoiets als "ha, speklap" en je reagert daarop door spontaan in huilen uit te barsten...daar breng je wel 99% van de mannen mee in verlegenheid. De mannen uit het gezelschp konden dit alleen maar beamen.

Man, wat hadden we een leuke lunch!

20 opmerkingen:

  1. :-))))))))) Ik hou hem in gedachten Rap, hij is geweldig. Ook ik heb trouwens ooit eens zo'n soort 'baas' gehad, jammer he dat er van dat slag maar zo weinig zijn; van nature opgeruimd, toegankelijk, amicaal, beschaafd, alert, slim en empatisch; gewoon echt mens :-).
    Maak er een mooie zaterdag van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke lunchgesprekken! Weer eens wat anders dan de CITO scores.. die ik vaak tijdens mijn lunch hoor van mijn collega's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Één van mijn vrienden heeft als bijnaam 'Speklap'. ;)
    Maar ik denk dat menig man wel op de kast te krijgen is door heel dramatisch te gaan huilen bij ze, onverstaanbaar snikkend je verhaal te doen en dan weten ze echt niet wat ze ermee aan moeten. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb über-mazzel: nieuwe baas is ook leuk. Anders. Maar leuk. Da's toevallig degene met wie ik altijd een visje ga eten...

    Toen ik in Londen was, kreeg ik een sms van hem: niet teveel schoenen kopen he....

    nou ja! Zou ik dat doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, ja daar zeg je wat. Wij krijgen de mannen op het werk (in de minderheid zijnde) altijd wel op de kast wanneer we hun kleinzerigheid benadrukken en altijd opmerken 'het is een man hoor, dus die zijn langer en erger ziek/zwak/misselijk...' Stoom uit de oren vaak bij hen en wij liggen dan weer blauw. Lukt altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha geweldig leuke baas was dat. Er moeten meer mannen met humor komen . De meeste hebben het zo goed getroffen met zich zelf dat humor er even niet in zit. Dit is dus een van de toppers. Leuk helemaal leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zou zo maar kunnen dat je baas nu meer dan ooit genieten kan van zijn werk met deze laatste klus dan alle jaren daarvoor. En wat kan er mooier zijn dan ál die verhalen over vroeger te horen? Koester deze lunches maar Rap want dit is heel bijzonder, en nog leuk ook, want het is een briljante uitspraak tegen dat kakwijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha, ik ben gek op speklapjes!
    Doe mij zo'n baas... Hoe is zijn opvolger?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja ik denk dat je mannen ook op de kast krijgt door aan hun mannelijkheid te twijfelen. Maar inderdaad vreselijk huilende vrouwen, daar weten ze meestal geen raad mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat wil wel lukken inderdaad, een vrouw speklap noemen! Die man weet heel effectief de juiste snaar te raken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hartje speklappen! ;-)
    Maar heerlijk zeg, zo'n baas. Sinds januari heb ik er weer een nieuwe bij. Werk voor twee managers (want twee afdelingen) en ik weet nog steeds niet wat ik van de nieuwe dame moet vinden. Ze is me te gladjes, te gemakkelijk in afschuiven en te netwerkerig. Hopelijk gaat de klik nog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Praten over totaal-ruptuur. Zeker als vrouwlief zwanger is, wil wel helpen, gna gna ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoiiii rapunzel
    ik ben emma en ik lijk best op rapunzel uit die disney film ..als je wil kun je eens kijken op mn site en dan zie je dat het klopt
    maar rob zei dus..nou ik ken een vrouw die heet rapunzel en nou die ziet er toch heel anders uit
    maar nu ben ik gaan kijken maar je lijkt inderdaad helemaal niet op rapunzel want je hebt geen lang haar en zo
    dus waarom noem jij je zelf dan rapunzel als ik vragen mag???? ik lijk er echt heel veel op
    maar je hebt wel een leuke site vind ik
    en je mag je best rapunzel noemen maar ik vraag me gewoon af waarom je dat doet.
    leuke fotoos ook
    wij hebben ook 3 kinderen of ja ik heb 2 zusjes dus wij zijn ook met 3
    en volgens mij zijn we ook zo ongeveer wel even oud
    want ik ben 10 en mijn zusje is 8 en mijn kleinste zusje is 6
    maarja ik dacht eens even zoeken wie rapunzel is omdat rob me dat zei en ik heb je toch gevonden
    nouja
    ik ga weer
    groetjes van emma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een ontzettend leuke reactie Emma, ik heb een berichtje bij je site achtergelaten. Je hebt een mooie site! Het bezoeken waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn weggestuurde directeur was een heerlijk mens. Ik heb er nog contact mee. Zijn vrouwelijke opvolgster heeft duidelijk minder humor.
    Een goede baas is heel belangrijk voor iedereen op werk. Je moet wel kunnen lachen, maar ook ongemerkt leiding kunnen geven.
    En probeer een man eens een 'blaasbalg' te noemen, of 'zweetsok'. Misschien werkt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, dat huilen.... ik begrijp niet waarom mannen daar zo van streek van raken.... Ik heb eens twee mannen vreselijk op de kast gekregen toen we aarde moesten kruien om onze tuinen op te hogen. Misschien maak ik er nog wel eens een logje over. Op een gegeven moment zei 1 van die mannen: Ïs dat nou een vrouw?", omdat ik sterker was en langer door kon gaan met kruien dan zij. Mijn antwoord was: "Wat ben ik blij dat ik dat aan jou niet hoef te bewijzen!"

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lijkt me heerlijk om die reactie te mogen spelen! Mijn huidige collega's zouden me waarschijnlijk alleen nooit geloven (of zich echt te pletter schrikken, maar zo goed zal ik het waarschijnlijk niet kunnen spelen...) omdat ik bekend sta als de vrouw met de minst vrouwelijke gedragingen. Ik praat mee als een vent, aldus mijn collega's. De meesten vinden dat (al snel) leuk, anderen wennen er nooit aan. Opmerking van mijn kant die het vaak goed doet na een enigszins krenkende opmerking is "Geen bijdehandte opmerkingen gaan maken, dat past totaal niet bij je uiterlijk!' Doorgaans zijn ze dan stil. Maar als iemand me uitmaakt voor speklap, trek ik me waarschijnlijk even stilletjes terug...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk zo'n baas. En geweldige actie van hem. Maar ieuw. Speklapjes. Mij niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen